Pengenalan

Pendidikan Seni Visual menjurus kepada seni tampak dan tidak merujuk

kepada seni lain seperti seni muzik, seni sastera, seni tari dan seni

mempertahankan diri.

Pendidikan Seni Visual sekolah menengah lebih menegaskan kegiatan

dalam proses penghasilan dengan melibatkan aspek pemahaman,

penghayatan dan kritikan. Proses ini menyentuh perasaan estetik dan daya

kreativiti individu melalui penajaman daya intuisi, persepsi, imaginasi dan

konsepsi murid. Dengan ini, murid diharapkan dapat mengamalkan

pertimbangan seni visual, meningkatkan lagi kepekaan, menjadi pengkarya

yang rasional dan mampu mengendalikan kehidupan dengan membawa

bersama nilai yang disebutkan.

Kurikulum Pendidikan Seni Visual sekolah menengah merangkumi perkara

yang berkait dengan seni halus, komunikasi visual, reka bentuk dan kraf

tradisional. Murid dilatih untuk melihat sesuatu dengan perspektif yang lebih

luas sama ada daripada aspek estetik mahupun aspek gunaan. Melalui

kefahaman aspek di atas, murid dapat diterapkan dengan penghayatan

warisan seni visual dan mengamalkannya dalam kehidupan, terutama dalam

meningkatkan nilai hidup. Murid akan didedahkan dengan ilmu seni visual

yang berkaitan dengan bidang tertentu dan menerapkan budaya menghargai

serta mengaplikasi ilmu yang diperolehi bersama.

Leave a comment